مقدمه

در هنگام مشاهده و رویت مشخصات فنی کارت‌های گرافیک به احتمال زیاد این سوال برایتان پیش آمده که چه تفاوتی بین کارت گرافیک RTX 3060 و 3060Ti وجود دارد.

 وجود یک پسوند Ti در واقع چه تفاوت قابل ملاحظه‌ای را ایجاد می‌کند.

مقایسه‌ی کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti از لحاظ مشخصات فنی

هر دو کارت گرافیک از تکنولوژی پردازنده‌ی هشت نانومتری سامسونگ بهره می‌برند اما تعداد ترانزیستورهای موجود در دو کارت گرافیک با هم متفاوت است. کارت گرافیک RTX 3060 حاوی ۱۳.۲۵ میلیارد ترانزیستور، در حالی‌که مدل RTX 3060 Ti حاوی ۱۷.۴ میلیارد ترانزیستور است. به زبان بسیار ساده، هر چه تعداد ترانزیستور یا خازن‌ها در یک پردازنده‌ی گرافیکی بیشتر باشد، پردازنده‌ی مورد نظر جدیدتر و به تبع سریع‌تر است. با این اوصاف، کارت گرافیک RTX 3060 به نسبت جدیدتر بوده و روی پردازنده‌ی گرافیکی Ampere GA106 ساخته شده است. از طرفی دیگر، مدل RTX 3060 Ti بر اساس مدل فیزیکی بزرگتر GA104 ساخته شده که تجمع حرارتی را کاهش می‌دهد.

کارت گرافیک RTX 3060 شامل ۳۵۸۴ هسته‌های CUDA و یک عملکرد کلاک هسته‌ای ۱۳۲۰ مگاهرتزی با تقویت سرعت کلاک ۱۷۷۷ مگاهرتزی است. این موضوع در حالی است که کارت گرافیک RTX 3060 Ti شامل ۴۸۶۴ پردازنده‌های CUDA، عملکرد کلاک پردازنده‌ی ۱۴۱۰ مگاهرتز و سرعت کلاک ۱۶۶۵ مگاهرتزی است.

یک تفاوت قابل ملاحظه بین دو کارت گرافیک در اندازه‌ی حافظه است. کارت گرافیک RTX 3060 از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی مجزا GDDR6 بهره می‌برد، در حالی‌که مدل RTX 3060 Ti تنها ۸ گیگابایتی از نوع GDDR6 است.

عملکرد یک کارت گرافیک به مشخصات سیستم خنک‌کننده‌اش هم بستگی دارد. این‌که مدل پردازنده‌ی گرافیکی مذکور به چه میزان انرژی نیاز دارد و چه مقدار دمایی در هنگام فرایندهای گرافیکی ایجاد می‌شود. سیستم پاور پیشنهادی و پاور کارت گرافیک برای RTX 3060 به ترتیب ۵۵۰ و ۱۷۰ وات است. در حالی‌که همین دو مولفه برای کارت گرافیک RTX 3060 Ti به ترتیب ۶۰۰ و ۲۰۰ وات است.

هر دو مدل پردازنده‌ی گرافیکی، حداکثر دمای مشابهی را دارند اما کارت گرافیک ۳۰۶۰ Ti نسبت به مدل ۳۰۶۰ میزان انرژی بیشتری را مصرف می‌کند؛ این مسئله یعنی کارت گرافیک ۳۰۶۰ Ti از لحاظ انرژی کارایی کمتری داشته و در سرعت بیشتری می‌توانسته به حداکثر دما برسد.

مقایسه‌ی کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti از لحاظ عملکردی

تفاوت عملکردی بین دو کارت گرافیکی مذکور، به مشخصات مدل Add-In Board (AIB) بستگی دارد. برای مثال، مقایسه‌ی بین دو کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 3X IC و MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC نشان می‌دهد که مدل ۳۰۶۰ Ti در بحث عملکرد و راندمان در بازی‌های ویدیویی یک مقدار بهتر است؛‌ هر چند، مقدار VRAM کمتری دارد.

با وجود این‌که VRAM دارای ۱۲ گیگابایت حافظه به نظر بی‌نظیر است، نمی‌توان از این مقدار VRAM به نحو احسن استفاده کرد. به خصوص این‌که محدودیت‌هایی در پهنا باند RTX 3060 همان‌طور که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم وجود دارد. به همین ترتیب، مقدار VRAM هشت گیگابایتی RTX 3060 Ti برای گیمرهایی که می‌خواهند با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل بازی کنند بیش از اندازه کافی خواهد بود.

در رزولوشن ۱۰۸۰ و ۱۴۴۰ پیکسل هر دو کارت گرافیک می‌توانند بیشتر از ۶۰ فریم را ارائه دهند، اما در بازی‌هایی که از نهایت قدرت کارت گرافیک استفاده می‌کنند، نرخ فریم همیشه به زیر ۵۰ می‌رسد. با این حال، تفاوت عملکردی بین دو مدل پردازنده به زحمت یک عدد دو رقمی از لحاظ نرخ فریم است.

جمع بندی

مدل RTX 3060 دارای یک VRAM با ظرفیت ۱۲ گیگابایت است، اما کارت گرافیک ۳۰۶۰ Ti از لحاظ بهره‌وری عملکرد بهتری دارد و بیشتر به کار گیمرها می‌آید. اگر قصد خرید مدل RTX 3060 Ti دارید، حواستان به این نکته باید باشد که به دلیل VRAM پایین‌تر، این کارت‌های گرافیکی می‌توانند برای رزولوشن‌های ۱۰۸۰ و ۱۴۴۰ پیکسل مناسب باشند. مرسی که در این مقاله با ما همراه بودید.

ارور بلو اسکرین (Blue Screen of Death) چیست؟

فرشگاه آرادسیستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه