burning-smoking

داغ شدن لپ تاپ هنگام اجرای کارهای سنگین چون بازی کردن، ویرایش عکس یا  ویدیو طبیعی است، اما گاهی دمای زیاد لپ تاپ و نویز شدید فن آن علت دیگری دارد که در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین آنها آشنا شوید و خودتان مشکل داغ کردن لپ تاپ تان را حل کنید.

چرا لپ تاپ داغ می کند؟

چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

اینها سوالاتی هستند که ممکن است از خود بپرسید. 

بررسی کلی علت داغ شدن لپ تاپ

● زمانی که چندین برنامه به صورت هم‌زمان در حال اجرا باشند
● فایل‌های سیستمی و راه‌اندازهای لپ تاپ به آخرین نسخه خود آپدیت نشده باشند
● تنظیمات لپ تاپ شما از حالت پیش فرض خود تغییر کرده و بهینه عملکرد ندارد
● فایل‌های اضافه و بلااستفاده بر روی لپ تاپ شما بسیار زیادی وجود داشته باشد
● فن لپ تاپ به درستی کار نکند و یا دریچه هوای آن مسدود شده باشد
● مشکلات مربوط به ولتاژ ورودی و دمای محیط

روش های رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ

1. بررسی برنامه‌هایی با راه‌اندازی خودکار و ناخواسته

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با راه‌اندازی لپ‌تاپ خود برنامه‌های بسیار زیادی به صورت ناخواسته و به صورت خودکار راه‌اندازی می‌شوند.
این برنامه‌ها بیشترین انرژی را از پردازنده می‌گیرند؛ زیرا  لپ تاپ در حال راه‌اندازی اولیه است.
شما باید در قسمت task manager برنامه‌های فعال را در بخش processes غیر فعال کرده و دربخش startup دستور راه‌اندازی خودکار را به حالت disabled قرار دهید.

2.نصب مجدد ویندوز بر روی لپ تاپ و به‌روزرسانی آپدیت های سیستم

یکی از عواملی که می‌تواند مشکلات مربوط به داغ شدن لپ تاپ شما را حل کند نصب مجدد ویندوز بر روی سیستم است که به دلیل مشکلات مربوط به فایل‌های سیستمی، با این کار همه فایل‌ها از نو بر روی دستگاه نصب شده و انتظار می‌رود که دیگر لپ تاپ شما با داغ شدن مواجه نشود.
البته همیشه پیشنهاد می‌شود که قبل از نصب مجدد ویندوز فایل‌های سیستمی لپ تاپ خود را به روز رسانی کنید؛ زیرا به دلیل به روز نبودن آنها مشکلات عمده‌ای از قبیل کند شدن سیستم داغ کردن و یا فریز شدن بر روی یک صفحه پیش خواهد آمد.

3.داغ شدن لپ تاپ هنگام شارژ به دلیل استفاده از شارژر نامناسب

استفاده از شارژر نامناسب یکی از دلایل داغ شدن لپ تاپ می‌باشد، ممکن است به مرور زمان به باتری لپ‌تاپ نیز آسیب برساند.
مشکلات مربوط به شارژر بعضی زمان‌ها به دلیل استفاده از شارژر غیر مشابه یا آداپتورهای نامناسب است و ممکن است به دلیل خرابی‌های خود آداپتور و شارژر مشکلاتی را بر روی لپ‌تاپ و باتری آن به وجود آورد.

4.بررسی سلامت و تعویض فن لپ تاپ در صورت نیاز

اکثر لپ تاپ هایی که از آن‌ها مدت های زیادی کار شده اند ممکن است مشکل داغ شدن لپ تاپ را تجربه کنند و در این زمان شما این دمای زیاد را در کل لپ تاپ و مخصوصاً در زیر آن حس می‌کنید.
این گرما ممکن است از خرابی خود فن لپ تاپ و یا مشکلاتی در بخش خروجی هوای فن باشد. 
در اولین قدم شما باید بخش خروجی هوا را با استفاده از یک برس تمیز کنید و بخش خروجی آن قابل بررسی است؛ اما در صورت جواب نگرفتن باید به سراغ باز کردن لپ تاپ و تمیز کردن خود فن بروید.حتماً عملکرد کلی فن را بررسی کنید تا در صورت روان نبودن و مشکلات در نوع حرکت و یا ضعیف بودن، باید آن را تعویض کنید.

چگونگی گردش هوا در لپ تاپ‌ها

هنگامی که از لپ تاپ خود برای کارهای سنگین چون بازی کردن یا کار با فتوشاپ  استفاده می‌کنید، اجزای داخلی آن گرمای بیشتری تولید می‌کنند که  پردازنده مرکزی (CPU) و گرافیک دو منبع اصلی هستند.

با هدف دفع گرما و رسیدن هوای خنک به اجزای داخلی لپ تاپ، معمولاً در زیر و کناره‌های آن دهانه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط تعبیه شده است.

غالباً لپ تاپ‌های ضعیف (اقتصادی) امروزی فاقد فن هستند اما باز هم در زیر، پشت و کناره‌های آنها شبکه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط تعبیه شده است. برخی از لپ تاپ‌ها به ویژه مدل‌های پرقدرت نیز دارای بیش از یک فن هستند.

به طور کلی لپ تاپ‌های مجهز به فن از یک سمت هوای تازه را مکش می‌کنند و پس از عبور آن از اجزای داخلی، هوای گرم از سمت دیگر خارج می‌شود. لپ تاپ‌های بدون فن خیلی در دفع گرما مؤثر نیستند. در این لپ تاپ‌ها دمای محیط و سطحی که بر روی آن قرار  می‌گیرند بر روی دمای اجزای داخلی تأثیر مستقیم می‌گذارد.استفاده از کول پد توصیع میشود…

نشانه‌های داغ کردن لپ تاپ

با باریک‌تر شدن لپ تاپ‌ها طی چند سال اخیر و افزایش محبوبیت مدل‌های باریک و مدرن، مشکل داغی لپ تاپ و دفع گرما دشوارتر از گذشته شده است. در عین حال اجزای داخلی لپ تاپ‌ها می‌توانند در دمای های بالاتری کار کنند، از این رو گاهی لپ تاپ‌های امروزی بیشتر گرم می‌شوند که لزوماً به معنای گرمای بیش از حد لپ تاپ نیست، با این حال نشانه‌های زیر می‌توانند در تشخیص علت داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی به شما کمک کنند:

  • داغ شدن بدنه لپ تاپ که نمی‌توانید بیش از چند ثانیه آن را لمس کنید
  • چرخش دائمی فن با حداکثر سرعت و تولید صداهای غیرعادی هنگام دمای زیاد لپ تاپ
  • کار نکردن فن حتی حین استفاده سنگین از لپ تاپ
  • خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ بدون نمایش هرگونه پیغام هشدار قبلی
  • بروز خطا و صفحه آبی مرگ حین استفاده سنگین
  • کُند شدن لپ تاپ بدون علت مشخص
  • هنگ کردن و فریز شدن صفحه که نشانگر ماوس هم جابجا نمی‌شود

در صورتی که لپ تاپ شما هریک از نشانه‌های بالا را دارد، دیگر نباید آن را نادیده بگیرید و وقت آن فرا رسیده تا علت آن را بیابید. البته برخی از نشانه‌های بالا می‌تواند ارتباطی با علت داغ کردن لپ تاپ نداشته باشد، از این رو به شما می گوییم چگونه مطمئن شوید مشکل از گرما است.

دمای نرمال لپ تاپ چقدر است؟

از آنجایی که بیش از یک نسل لپ تاپ وجود دارد، نمی‌توان به طور دقیق گفت چه دمایی نرمال و چه دمایی غیر نرمال است، با این حال اگر دمای CPU لپ تاپ به 60 درجه سانتی‌گراد برسد، نشان از وجود مشکل در دفع گرما است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا دلایل داغ شدن لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم.در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهامی می‌توانید آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه