افزایش رم و حافظه ذخیره سازی چه تأثیری بر سرعت سیستم دارد؟

هنگامی که کامپیوتر و یا لپ تاپ خود را برای مدت طولانی استفاده کنید، به مرور شاهد کُندی قابل توجه و مشکلاتی در عملکرد سیستم می‌شوید. این روند ممکن است ناشی از کاهش کارآیی سخت افزارهای موجود در سیستم باشد. برای مثال یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند موجب کندی سیستم شود، کم بودن ظرفیت رم و یا حافظه‌ی اصلی است. افزایش رم و حافظه‌ی ذخیره سازی هردو روش مفیدی برای بهبود عملکرد کامپیوتر و لپ تاپ است. در این مقاله به شما می‌گوییم در صورت کاهش عملکرد سیستم، چه زمانی باید به فکر افزایش رم لپ تاپ یا خرید و نصب SSD در رایانه‌ی شخصی خود باشید و بدون خرید یک سیستم جدید این مشکل را رفع کنید.

تفاوت بین حافظه رم و حافظه اصلی ذخیره سازی چیست؟

رم و درایو ذخیره سازی هردو حافظه‌های سیستم به شمار می‌روند که هرکدام وظیفه‌ی متفاوتی دارد. در حافظه RAM (حافظه دسترسی تصادفی یا Random Access Memory) اطلاعات به طور مداوم در حال پردازش هستند. کامپیوتر از RAM به عنوان حافظه‌ی سریع برای کارهایی چون پردازش نرم افزارها، ویرایش یک سند داخل word و یا باز کردن ایمیل و غیره استفاده می‌کند.

حافظه‌ی رم با فضای اصلی ذخیره سازی یک تفاوت بزرگ دارد که مربوط به سرعت انتقال داده و مدت زمان نگه داری اطلاعات می‌شود. زمانی که شما در حال انجام پردازش هستید، اطلاعات مورد نیاز پردازنده از حافظه‌ی اصلی به رم می‌آید تا سریع‌تر به دست پردازنده برسد. اما با خاموش کردن سیستم این اطلاعات از روی رم پاک شده و تنها به صورت کوتاه مدت قابل دسترسی است. در عوض فضای ذخیره سازی که به دو صورت HDD (هارددیسک) و SSD (درایو حالت جامد) موجود است، داده‌ها را به صورت پایدار و نامحدود ذخیره می‌کند. این اطلاعات در طولانی مدت قابل دسترسی هستند و با خاموش کردن رایانه حذف نمی‌شوند.

  • استفاده همزمان از چند برنامه یا تب اینترنت

هرچه تعداد کارهای بیشتری را مدیریت کنید، زمان بیشتری برای پردازش کارها صرف می‌شود. برای مثال زمانی که چندین تب اینترنت را به طور همزمان باز کرده و یا بین برنامه‌های مختلف جابه‌جا می‌شوید، ممکن است با کُندی و سرعت کم سیستم در این فرآیند روبرو شوید. با افزودن حافظه رم، سیستم می‌تواند همه‌ی اطلاعات لازم را با سرعت بیشتری پردازش کند و در نتیجه عملکرد سیستم افزایش یابد.

  • استفاده از برنامه یا نرم افزارهای پیچیده با حجم بالا

سیستم برای باز کردن و اجرای نرم افزارها یا فایل‌های بزرگ به ظرفیت رم بالایی نیاز دارد تا بتواند عملکرد خوبی را در اختیارمان قرار دهد . ارتقای حافظه رم کامپیوتر باعث افزایش ظرفیت فضای حافظه شده و درنتیجه برنامه‌های دارای حجم بالا بدون کاهش سرعت اجرا می‌شوند.

  • بهبود و افزایش سرعت سیستم در گیمینگ

حافظه رم برای اجرای بازی نیز اهمیت دارد. در واقع کامپیوتر می‌تواند به جای بازیابی اطلاعات از حافظه‌ی ذخیره سازی اصلی، از طریق رم به سرعت به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را بارگیری کند. زمانی که ظرفیت رم شما محدود باشد، سیستم نمی‌تواند بازی را به درستی اجرا کند یا حتی ممکن است به کلی اجرا نشود. افزایش رم موجب اجرای بازی بدون مشکل می‌شود و زمان پاسخگویی کمتر خواهد شد. اینکه برای افزایش سرعت و عملکرد گیمینگ چه مقدار رم نیاز دارید، بستگی به بازی مدنظرتان دارد.

نحوه ارتقا رم لپ تاپ | افزایش RAM لپتاپ

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه